Anwar Lele voelt zich peinzend.

Als stadsmens met een gemiddeld boerenverstand heb ik tien vragen over de “crisis” waarin ons land zich bevindt:

1. Waarom heeft Nederland strengere stikstofnormen per hectare dan bijvoorbeeld Duitsland?

2. Waarom meet het RIVM de stikstofuitstoot voor heel Nederland slechts op twee meetpunten?

3. Waarom meet ieder EU land op een ander manier de EU normen voor fosfaatuitstoot per hectare?

4. Waarom negeren Brussel en Den Haag dat een dichtbevolkt land met een vruchtbare bodem en een exporterende handelsgeest altijd meer uitstoot van het een of ander per hectare heeft dan een dunbevolkt land?

5. Waarom zou de Europeaan minder vlees gaan eten als Nederland minder exporteert? Onze concurrenten voeren de productie op en aan de uitstoot verandert niets.

6. Waarom rekent Den Haag bij het wegsaneren alleen met boeren? Reken de economische schade door met o.a. transporteurs, aannemers, machinebouwers, loonbedrijven, verpakkers, verwerkers enzovoort, enzovoort.

7. Waarom saneert men aan de ene kant de Nederlandse MKB-boer weg, terwijl men aan de andere kant via EU subsidies giganten als het Amerikaanse Smithfield (varkensflats in Roemenië) en het Oekraïense Myronivsky Hliboproduct (plofkipfabriek in Veenendaal) ondersteunt?

8. Waarom wordt de hogere uitstoot (meer transport) bij meer import buiten beschouwing gelaten. Nederland heeft een grote voedingsmiddelenindustrie die grondstoffen nodig heeft.

9. Waarom zijn de boeren - die al veel reductie hebben bereikt - het mikpunt, terwijl de hoogst stikstofuitstoot in de verstedelijkte gebieden is?

10. Waarom was er een paar maanden geleden nog geen “crisis”? Graag eerst antwoord op deze vragen alvorens we belastinggeld gaan gebruiken om de boeren weg te saneren, onszelf economische schade te berokkenen en onze concurrentie nog gelukkiger te maken.